MANDALA – pochłania mnie bez reszty!

Pierwszy raz o mandalach usłyszałam na zajęciach z arteterapii prowadzonych przez prof. Wiesława Karolaka (autora książki „Mandale Twoje Mandale”, „Mandala w arteterapii”). Nie miałam jednak wtedy okazji do zmierzenia się z nimi – wydawały się trudne, magiczne, pracochłonne. Ziarenko ciekawości zostało jednak zasiane i plony zebrałam na warsztatach „Mandala Zentangle – cztery żywioły” prowadzonych przez Ewę Grzegorczyk (w ramach Rozwojowego Festiwalu dla Kobiet PROGRESSteron).

Mandale przestały być trudne, pozostały magiczne i czasem pracochłonne. Pojawiło się jednak coś czego się nie spodziewałam – ich tworzenie pochłania mnie w całości, czas biegnie gdzieś poza mną.

Co więc w trawie piszczy? Mandala – dzieło artystyczne, sposób na kontemplacje czy moc terapeutyczna (redukcja chaosu, pojawienie się porządku i równowagi)?.

MANDALA – Koło Życia

„Jak lustro mandala odbija fakty i możliwości naszego niepowtarzalnego istnienia, integralności i pełni”.  FINCHER

Słowo mandala oznacza dosłownie kołoKoliste formy są najbardziej pierwotne i towarzyszą nam nieustannie – kolisty jest horyzont, Słońce, Księżyc i Ziemia. Jako kolista odczuwalna jest również cykliczność dnia i nocy czy pór roku. Moc i znaczenie koła oraz symboli z nim związanych są spotykane we wszystkich kulturach na świcie, we wszystkich, nawet odległych od siebie religiach, w zamierzchłych i obecnych czasach.

W psychologii i w praktyce religijnej mandala określa malowane, rysowane, rzeźbione lub tańczone obrazy w kształcie koła, np. mandale sypane przez mnichów (buddyzm tybetański), okrągłe wzory w figurach tanecznych w klasztorach Derwiszy.

W rytualnych praktykach mandala jest znana jako jantra, instrument kontemplacyjny. Jej tworzenie ma wspomagać koncentrację poprzez zawężenie psychicznego pola widzenia i ograniczenie do do centrum.

Rytualne mandale przedstawiają określony styl i pewną ilość charakterystycznych motywów w swojej treści. Natomiast indywidualne mandale korzystają z nieograniczonej ilości motywów i symbolicznych aluzji, przez które chcą wyrazić całkowitość wewnętrznego i zewnętrznego doświadczania świata przez człowieka (ich przedmiotem jest jaźń – świadoma i nieświadoma część psychiki). Wydają się być swobodnymi wytworami fantazji. Według Junga zdeterminowane są jednak pewnymi ideami archetypowymi, symbolami, których ich twórca nie znał (na rysunkach różnych ludzi pojawiają się podstawowe motywy, wyraźne podobieństwa). Interpretacji w mandalach można poddać także kolory, tworzą one bowiem związki, tak jak ludzie. Pewne kolory występując wspólnie, wywołując wrażenie harmonii i poprzez mandale przesyłają sygnał równowagi, pokoju. Inne kombinacje zdają się ścierać – sugerując konflikt, dysharmonię. Należy pamiętać, iż terapeutyczna moc mandali pojawia się tylko gdy jest ona tworzona spontanicznie. Sztuczne powtarzanie albo umyślne naśladowanie tych obrazów nic nie da.

Nie zawsze jednak chcemy nasze mandale interpretować. Najważniejsza dla naszej psychiki jest ich uzdarawaiająca moc pojawia się w samym procesie tworzenia mandali, w pobudzeniu człowieka do aktywności twórczej. Tworzenie mandali to dialog z samym sobą. Poza tym proces twórczy pozwala wyjść ze schematów, daje siłę, jest wyrazem i jednocześnie drogą samorealizacji.

WARSZTATY i  pierwszy rysunek

Warsztaty tworzenia mandali Zentangle opisane były tymi słowami:

„Poza kilkoma głównymi zasadami, nie obowiązują nas żadne reguły, a efekt końcowy może być bardzo zaskakujący. Rysowanie powtarzających się wzorów, proces budowania ich na mandali, wprowadza nas w pewien rodzaj artystycznej medytacji. Jest powrotem do pierwotnych symboli i znaków, którymi ludzie posługiwali się od tysięcy lat.

W trakcie rysowania odczuwamy czystą radość tworzenia, ponieważ nie ogranicza nas żaden cel. Mandala Zentangle nie przedstawia niczego konkretnego, więc nie ma w nas lęku, że coś nam nie wyjdzie, coś się nie uda. Wzory wynikają jedne z drugich, przeradzają się i dopełniają. Systematyczne rysowanie Mandali Zentangle wspomaga leczenie bezsenności, stanów lękowych, depresji, minimalizuje stres. Jest wyśmienitym sposobem na budowanie pozytywnych relacji w grupie, wspomaga koncentracje i uczy nas, jak rozwiązywać problemy życia codziennego.”

I tak się rzeczywiście zadziało – kilka prostych wskazówek i przykładowe wzory wystarczyły by w sali zapanowała cisza i wszyscy uczestnicy oddali się procesowi tworzenia swoich mandali.

Mandale uczestników warsztatów „Mandala Zentangle – cztery żywioły”. Niesamowita jest ich różnorodność.

IMG_0239

Mandale mojego autorstwa.

IMG_0249P1130005

Dla miłośników kotów 🙂 – inspirowane mandalami.

P1130008

Temat czterech żywiołów postaram się zgłębić  i przedstawić innym razem gdyż jest on dla mnie nowy i niestety z warsztatów niewiele pamiętam (zainteresowanych zachęcam do kontaktu z prowadzącą warsztat).

ŹRÓDŁO:

  • Warsztaty „Mandala Zentangle – cztery żywioły” Ewy Grzegorczyk
  • Jung C.G. (1993). MANDALA – symbolika człowieka doskonałego. Poznań: Wydawnictwo BRAMA
  • Fincher S.F (1994). KREATYWNA MANDALA. Poznanie i uzdrawianie siebie poprzez autoekspresję. Łódź: RAVI
  • Handford, O. & Karolak, W. (2008). Mandala w arteterapii. Łódź: Wydawnictwo AHE

INSPIRACJE:

 

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *